Deelmobiliteit in Harderwijk en Hierden
Harderwijk slibt vol met auto’s die parkeerruimte innemen maar die het grootste deel van de week stilstaan. Ze geven eigenaren het gevoel van mobiliteit, maar kosten maandelijks veel geld en vaak zijn het bovendien oudere brandstofauto’s die het milieu sterk vervuilen. Die vuile lucht wil je kinderen en ouderen besparen, toch? Bovendien worden de parkeerplaatsen steeds schaarser, parkeren is duur, autobezit wordt steeds duurder en de stad wil juist minder auto’s in plaats van meer. Daarom wil Energie-coöperatie Endura-Harderwijk dit jaar, enkele betaalbare elektrische deelauto’s in Harderwijk en Hierden operationeel maken.
Deelmobiliteit mogelijk interessant voor Harderwijk en Hierden
Endura-Harderwijk organiseerde in 2022 op het Overloopparkeerterrein P8 een drukbezochte kennismakingsbijeenkomst met elektrisch rijden, promoot al geruime tijd emissievrij elektrisch rijden en zou graag meer schone auto’s in Harderwijk zien. Maar zij realiseert zich ook dat elektrische auto’s bij veel inwoners een te duur imago hebben. Dat leidde tot het idee om op een sociale manier deelauto’s te gaan inzetten. Niet zoals je dat ook wel ziet bij nieuwbouwprojecten met commerciële organisaties, prijzige leaseauto’s en ondersteuning voor een paar jaar, maar met groepjes bekenden (buren, familie, vrienden, jong en oud) die samen een gebruikte goedkope elektrische auto delen. Dan deel je op een warme, sociale manier. Er wordt hierdoor zuiniger met de auto omgesprongen en de kosten per maand zijn lager dan die van een eigen auto.
Natuurlijk zal de deelauto niet altijd meteen beschikbaar zijn. Daar staat tegenover dat je een eigentijdse, veilige, zuinige en schone auto rijdt die meer biedt dan de eigen auto, waarmee je tegen lage kosten een serieuze bijdrage aan een beter milieu levert en toch even gemakkelijk boodschappen doet of de kinderen naar school brengt. De auto staat altijd ‘vol’ bij een laadpaal in de buurt en is uitgerust met een laadpas voor snelladers onderweg, zodat ook lange ritten mogelijk zijn. Je ontgrendelt de auto met je telefoon en de kilometers die je ermee rijdt worden automatisch bijgehouden en desgewenst zelfs automatisch verrekend. Voor een succesvolle uitrol werken wij samen met de Vereniging voor Gedeeld Autogebruik en de Vereniging Elektrische Rijders en wij laten ons ook inspireren door een deelautoinitiatief in o.a. Lochem.


Om te starten denken wij aan de twee of drie plekken in de binnenstad en een locatie in het Waterfront; bij succes willen wij uitbreiden naar andere wijken. Per locatie willen wij proberen te beginnen met twee auto’s. Door goed op de kosten te letten, kunnen wij voor een laag abonnementsbedrag en dito kilometerbedrag auto’s inzetten die eigentijdse veiligheids-voorzieningen en comfort bieden. Van gebruikte elektrische auto’s is bekend dat ze nauwelijks onderhoud vragen en een zeer lange levensduur hebben. Wij verwachten ook desgewenst compacte nieuwe auto’s zoals de Fiat 500E in te kunnen zetten. Zelfs een bestelbus behoort tot de mogelijkheden.
Voor de aanschaf van de auto’s zijn er meerdere mogelijkheden: iemand koopt een auto en deelt deze met anderen of enkele delers maken gebruik van speciaal uit te geven obligaties om daarmee via ons een auto aan te schaffen. Zo is er meer mogelijk.
Als je meer over deelmobiliteit in onze gemeente wilt weten, kom dan naar het EnergieCafé op 4 oktober 2023 in California. Daar worden door Wethouder Mazier uitgelegd hoe de mobiliteitsplannen voor de binnenstad uit gaan zien en wat dat betekent voor het autoverkeer en -bezit. Daarnaast wordt toegelicht hoe het gebruik van een deelauto soepel kan verlopen en wat de vaste en variabele kosten zijn. Inschrijven voor deze avond, die om 19.30 uur begint, kan via info@endura-harderwijk.nl
